Part IV Bangkok Trip 27 April 2019

Ni last day sis kat Bangkok..Pagi kami mulakan dengan mencari breakfast. Hotel OYO 102 Diamond Residence Silom ni tak sediakan breakfast na. So, misi sis nak cari breakfast street food yang best-best. Bertentang hotel sis, senerai (sederet) dengan Narai Hotel (hotel 4 stars) tapi belah kiri (maksudnya kena cross jalan dan bergerak ke arah kiri) ada pasar pagi.. sebelum sampai lorong pasar pagi ada satu stall jual nasi beryani ayam (versi siam) yang sedap. Yang memang sedap dan kena dengan tekak sis. Mula order 1 pingan bajet2 nak rasa ja..sekali sedap..apa lagi tambah sepinggan lagi la..stallnya ramai orang.. semuanya orang tempatan. Sis yakin halal sebab ada logo halal dan yang menjual pun pakai tudung/scaft. Yang makan pun banyak siam muslim. Stallnya memang semata nasi beryani saja. Air pun tak juai na. So untuk minuman sis beli air green tea kat peniaga bermotosikal juai depan stall nasik tu.

Lepas makan kenyang, shuben sis nak pi pasar pagi kat situ. Sis malas nak pi sebab sis bercadang nak ke Chatuchak Weekend Market. So kami berpecah. Sis bergerak solo ke Chatuchak.. kan dalam post part III sis cerita jumpa budak siam keja gomen yang ajar sis naik bas..ha dia la yang bagi tips kat sis naik bas sampai ke Chatuchak.. sempoi dak? Sis naik bas No 77 . Tunggu bas dekat bus stop sederet dengan Narai Hotel. nampak tak trademark nya Narai Hotel. Ok nak turun pulak, korang pesan kat konduktor bas untuk alert kan hampa tempat nak turun satgi. Tapi jangan risau hampa akan nampak landmark Chatuchak Weekend Market tu.Tak pun, hampa tengok orang turun ramai..dia la tu. Peringatan, Chatuchak ni bukak hanya hari minggu sahaja. Ada yang kata hari jumaat pun bukak. Tapi sis tak berani nak kata. Kalau hampa pi, bukak bagitau sis na.

Bangkok Trip, tempat menarik
Ingat entrance yang hampa masuk tau..kalau tak jenuh nak cari jalan pulang



Bangkok Trip, attraction
Tudiaaa map Chatuchak Weekend Market..shop til u drop

Ok..Chatucak ni tempat shopping lah apa lagi.. dari hujung rambut sampai hujung kaki segala benda ada. Souvenir murah boleh beli tang sini..pandai-pandai lah cari.. so kat sini sis beli baju/seluar cotton, dan souvenir untuk kawan-kawan pejabat. Malangnya, seluar cotton untuk sis tu ketat namatey. So sis hadiahkan pada dinda sis. Dekat sini, kalau tawar menawar dah macam tak lut dah.. eksyen (berlagak) betol. Kalau nak banding harga, dekat Pratunan Market, rasanya lagi murah..tapi kena beli borong atau secara pukal..Letih la nak menanggung bawak balik luggage.. Dah ushar (tengok) kawasan, maka sis pun bergerak balik. Tak mampu sis nak cover seluruh kawasan Chatucak ni..luass ya amat..

Untuk bergerak balik, sis try naik skytrain pulak.. sebab sis rasa macam dah terer sket dengan skytrain ni..maka sis pun kompiden.. Untuk balik ke hotel, sis naik dari stesen Mo Chit BTS ke stesen Siam.  Regenya dalam 44B. sampai Siam, tukar skytrain (Green Line) ke Surasak. Masa tukar train di Siam, tak perlu keluar beli tiket baru ke Surasak. Dengan tiket yang sama, naik je skytrain ke Surasak dan masa nak keluar dari stesen Surasak nanti just maklum kat kaunter tiket sama ada perlu bayar extra ke tidak. Tapi hari tu sis tak kena bayar pun. So lepas.

Sis turun arah yang sama masa sampai hari tu ye. Kalau tak sure, boleh je tanya dengan stesen manager kat kaunter tiket tadi arah ke Narai Hotel. Setel. Dah sampai sis menapak je lah ke hotel.. kalau solo tak berapa ada hal sangat nak menapak. Sebelum sampai hotel singgah dulu 7E beli Chocolate Ice pulak..

Sesampai hotel kemas barang apa yang patut untuk check out..keluar hotel dalam pukul 12.00 tengahari dan bergerak untuk ke Hua Lamphong.. kan sis bagitau, sis mai naik flight balik naik train. Jadi untuk berangkat pulang ke Malaysia menaiki keretapi sis naik di Hua Lamphong. Untuk ke Hua Lamphong kami naik bas arah Narai Hotel  ke Stesen Sala Daeng atau Si Lom. Kalau menapak tengah rembang ni memang carik nahas. Grab pulak kalo nak tunggu bikin lagi panas ja..Dah turun bas naik ikut walkway dan cross jalan bertentang. Kami naik MRT dari Si Lom ke Stesen Hua Lamphong.


Tiket keretapi beli secara online melalui 12go.asia.. regenya adalah THB2,549.57 bersamaan RM335.10 untuk dua orang. Sis ambik yang 2nd class sleeper A/C bunk atas dan bawah. Jadual pukul 15.10 petang dan sampai Hatyai pada pukul 7.20 pagi keesokkan hari. Maknanya lebih kurang 16 jam 10 minit akan berada dalam train. amacam ada bran?



Bangkok Train ke Malaysia
Stesen Train Hua Lamphong


Hua Lamphong, Bangkok

Untuk orang Utara, Wilayah Tengah dan Selatan, hampa boleh turun di Hatyai untuk tukar train balik ke Malaysia. Untuk orang Pantai Timur, train dari Bangkok ada menuju ke arah Pantai Timur. Tapi sis tak sure pulak last stop train tu kat mana ye. Dalam perjalanan alhamdulillah anak sis lena dengan jaya nya dari jam 5.00 petang sampai pukul 5.00 pagi.. punya lena.. best kot tidur tergoyang-goyang tu. Sis nak pesan, sila beli siap-siap makanan untuk makan dalam train ye. Makan petang ke malam ke prepare la siap-siap. Kalau dah tak sempat sangat boleh beli megi cup kat mart dalam stesen Hua Lamphong tu.. tengok betol-betol cop halal nya. takut tersalah ambik nanti..

Sampai pukul 7.20 pagi 28 April 2019 di Hatyai, terus beli tiket train ke Padang Besar. Sebab tak silap jarak masa tak jauh untuk next train ke Padang Besar. Tak silap sis dalam pukul 7.30 pagi train dari Hatyai ke Padang Besar akan bertolak. Next train pulak 14.05 petang. Semua masa di atas adalah dalam waktu siam. Bagi yang tak tau, Padang Besar adalah sempadan di antara Malaysia-Thailand.  Jadi nak balik Malaysia dari Hatyai kena pi ke Padang Besar la. Boleh ja nak pi ke Golok. Tapi keluaq kat Kelantan la no.. Hatyai- Padang Besar dalam 55 minit saja.. Sampai Padang Besar dalam pukul 9.25 pagi waktu Malaysia. Dah setel cop custom dan cop passport Siam -Malaysia, maka hampa sudah sampai ke Malaysia. Nak cop passport belah siam ada yang kena selit RM2.00 dalam passport.. Tapi sis tak ingat sis selit ke tak..ke dah mansuh..pandai-pandai hampa tanya kat orang no..

Sampai Malaysia apa yang dirindukan adalah nasi lemak dan teh tarik. Walaupun hampir setiap hari minum teh ais Thai, tetap tak boleh lawan teh tarik Malaysia. Kami makan kat atas food court tempat nak beli tiket ETS/KTM tu. Dari Padang Besar nak balik rumah kami naik KTM je. Kalau yang nak balik ke KL atau ke Selatan boleh je beli tiket ETS ke KL Sentral.

So setel pengalaman sis sekeluarga ke Bangkok. Tak banyak tempat yang sis boleh melawat sebab kekangan masa. Sis tak sempat pun pi Floating Market Damnoen Saduak, Amphawa, Maeklong (tempat nak tengok train lalu kat market tu), Grand Palace, China Town, Khosan Road, dan lain-lain lah.Bangkok ni banyak market, morning market, night market, whole day market, floating market. Weekend market.Jenuh nak cover semua. Kami pi yang mana termampu saja dengan mek kecik tu.

Itu saja yang sis boleh share dengan uolls..harap-harap bemanfaat. Nanti kalau rajin sis akan share tips yang patut tau di Bangkok. Kat situ sis tempek map laluan skytrain (BTS) keseluruhan Bangkok na.. stay tune uolls and c u next time..Daaaaaaa

Comments

Viewers